Очаквания и насоки за успешна последваща задача след обучение
В това ръководство сме описали основните насоки, на които трябва да отговаря всяка задача, за да бъде успешна. С него целим да Ви дадем примери и насоки, за да извлечете максимална полза от всяка задача.
Prepodavame.bg цели да предоставя най-качествените обучения в образователната система и за това имаме високи очаквания и изисквания. Вярваме, че както всеки учител трябва да има високи очаквания към своите ученици и да изисква качествено изпълнение на поставените задачи, така и обучаемите в нашите обучения трябва да покажат качествено изпълнение на последващите задачи, за да получат удостоверение.
Качествената последваща задача е задължително условие, за получаване на сертификат.
Според наредба 15 за издаването на удостоверение с 1 квалификационен кредит е необходимо обучаемия да премине през 16 академични часа обучение. Наредбата позволява до 8 от тези часове да са асинхронна работа. Последващата задача е част от тази асинхронна работа и издаването на удостоверение без нейното изпълнение би нарушило законите и наредбите на министерството на образованието и науката.
Основни очаквия, за да бъде приета последващата задача:
- Да бъде изпратена в срок. Задачи, които не са изпратени в срок няма да бъдат приемани. Без изключения.
- Да бъде създадена и изпратена от обучаемия. Последващи задачи, които са писани от друг човек или копирани частично или в тяхната цялост няма да бъдат приемани.
- Да е достатъчно детайлна и конкретна. Задачи, които се състоят само от 1-2 изречение или са твърде общи няма да бъдат разглеждани.
Тези очаквания са минимумът, задачата да бъде разгледана и да получи обратна връзка. Тяхното изпълнение не гарантира получаването на сертификат. Prepodavame.bg цели да предостави най-качествените обучения в образователната система и държим на резултата от участието на всеки обучен. За това държим всеки обучаем да е вникнал в темата и да е отделил необходимото време и внимание, за своята последваща задача.
Кои са основните елементи на качествената задача?
- Практичност и приложимост - целим нашите задачи, винаги да имат елемент на практичност, т.е. да имат реално приложение във вашата работа. Уверете се, че в задачата описвате в конкретика как точно ще приложите знанията и идеите от обучението във вашия контекст и среда.
- Детайлност - като обучаем трябва да покажате добре разбиране на темата. Това включва изчерпателни отговори(поне 350 символа, или около 60 думи) на всеки въпрос и задание. Отговорите трябва да са структурирани по начин, който описва добре вашето разбиране, идеи и адресират изчерпателно вашите познания и разбиране.
- Релевантност - отговорите и изпълнението на заданията трябва да са релевантни към темата на обучението и включеното теоретични, практични и идейно съдържание. Това озвачава да се демонстрира разбиране и идеи за приложение на релевантното съдържание от обучението, а не на странични теми или твърде общи отговори.
- Рефлективност (осмисляне) - целта на задачата не е да се възпроизведе едно към едно съдържанието от обучението, а да Ви помогне да осмислите наученото и да го превърнете в приложим навик във вашашата работа. За това преди да изпълните задачата помислете и пречупете отговорите си и изпълнението през вашето разбиране и вашата работа.
- Целенасоченост - трябва в отговорите да има целеполагане с фокус естеството на задачата. Това може да е цел свързана с развитието на учениците, цел свързана с личностно или професионално развитие, цел свързана с работата в общността (колеги, родители, институции) и др. Идеята е в отговора да присъства ясно разписана цел, която да доведе до положителна промяна свързана с темата и релевантното съдържание на обучението.
Примери и обяснения на задачи
Пример №1 - Успешна задача
Въпроси към задачата
- Коя е конкретната ценност, която искате да включите в преподавателската си работа? Защо? По какъв начин тя кореспондира с Вашите лични ценности? По какъв начин ще е полезна за учениците Ви?
——————————————————————————————————————
- Как ще свържете тази ценност с учебния материал? Опишете дейностите и урока, в който ще го направите. Представете ясен план за ангажиране на учениците, както и възможности, с които да осмислят значението на съответната ценност през преживяване, разговор и връзка с учебния материал. Ако сте решили да използвате някой от готовите материали, споделете кой сте избрали, защо и как ще го адаптирате?
1.Ценността, която искам да внеса в преподавателската си работа, е критичното мислене. Вярвам, че способността да анализираме информация, да оценяваме различни гледни точки и да формулираме обосновани аргументи е от съществено значение за успешното справяне с предизвикателствата на съвременния свят.
Лично аз винаги съм се интересувала от науката и съм обичала да задавам въпроси за света около мен. Критичното мислене ми е помогнало да развия любопитството си и да търся доказателства за различните теории.
Смятам, че като преподавател мога да насърчавам критичното мислене у учениците си, като им предоставям възможности за самостоятелно изследване,проекти, дебати и решаване на проблеми. Чрез тези дейности те ще се научат да анализират информация от различни източници,ще се научат да разпознават манипулациите и да вземат информирани решения. В бъдеще тези умения ще им помогнат. Според мен те ще им бъдат полезни не само в академично отношение, но и в личният и професионалният им живот."
——————————————————————————————————————-
2.В час по география с ученици от 10 клас ще напавим упражнения на Тема "Климатичните промени". Ще разделя класа на групи
Задачачата им ще бъде да изготвят Анализ на графики и диаграми за глобалното затопляне. Ще разделя и раздам на учениците
набор от графики и диаграми, които показват изменението на глобалната температура през последните 100 години, нивата на въглероден диоксид в атмосферата, топенето на ледниците и покачването на морското равнище.
Обсъждаме заедно как се четат и интерпретират различните видове графики.
След това в рамките на седмица трябва да изготвят и представят анализ на данните, като всяка група работи по отделна диаграма или графика за определе район.Представянето може да бъде чрез презентация, проект, есе или клип. Задаваме насочващи въпроси като:Какво показва тази графика?Какви тенденции наблюдавате?Какви са възможните причини за тези промени?Какви са последствията от тези промени за нашата планета и за нас?Всяка група представя своите открития пред класа.Водим дискусия, в която се свързват различните данни и се изгражда обща картина на проблема с климатичните промени.Заедно с учениците формулираме заключения относно причините за глобалното затопляне и неговите последствия.Насърчаваме учениците да изразяват своите собствени мнения и да ги обосновават с доказателства. След представянето на всички групи разискаваме: Какви са връзките между увеличаването на концентрацията на въглероден диоксид в атмосферата и повишаването на глобалната температура?
Какви са възможните последици от покачването на морското равнище за крайбрежните градове и държави?Какви мерки могат да бъдат предприети за намаляване на емисиите на парникови газове?Кои са най-уязвимите региони на света от климатичните промени и защо?Какви са нашите отговорности като граждани в борбата с климатичните промени?
Мисля че с този проект учениците ще се научат да анализират сложни данни и да извличат от тях съществената информация. Ще развият способността си да свързват различни факти и да изграждат причинно-следствени връзки. Те се сблъскват с различни мнения по темата и се научават да оценяват аргументите на другите.С този подход учениците не само ще придобият знания за климатичните промени, но и ще развият важни умения за критично мислене, които ще им бъдат полезни през целия живот.
Коментар към отговора
И на двата въпроса е отговорено достатъчно детайлно и изчерпателно. Формулирани са сложни изречения и смислово издържани абзаци.
Отговорите са конкретни и се съотнасят директно към зададените въпроси и съдържанието на обучението. Отговорено е на всеки един под въпрос от заданието, а не е даден общ отговор.
В първия отговор е показана рефлективност и пречупване на отговора през практиката на обучаемия. Има конкретни практични идеи(изследване, проекти, дебати и др.) как знанията ще бъдат приложени в работата.
Във втория отговор се вижда навлизане в конкретика и ясна практичност. Веднага става ясно как знанията от обучението ще бъдат приложени в час и това е описано детайлно. Обучаемият е описал взаимовръзката с практичната задача и конкретната ценност (умение), което е избрал да развива със своите ученици. Показва се рефлективност във втората част на отговора, където се обеснява взаимовръзката с планирания урок и как то води до развитие на умението у децата.
Това ниво на изпълнение на задачата е достатъчно добро, за да получи сертификат и удостоверение.
Пример №2 - Неуспешна задача
Въпроси към задачата
- Коя е конкретната ценност, която искате да включите в преподавателската си работа? Защо? По какъв начин тя кореспондира с Вашите лични ценности? По какъв начин ще е полезна за учениците Ви?
——————————————————————————————————————
- Как ще свържете тази ценност с учебния материал? Опишете дейностите и урока, в който ще го направите. Представете ясен план за ангажиране на учениците, както и възможности, с които да осмислят значението на съответната ценност през преживяване, разговор и връзка с учебния материал. Ако сте решили да използвате някой от готовите материали, споделете кой сте избрали, защо и как ще го адаптирате?
Взаимно уважение,
Уважението в днешно време е ценост,която се забелязва взе по-малко.Важно е да бъде внедрена на децата.Те трябва да се уважават и подкрепят,както в училище така и на вън.
—————————————————————————————————————————-
В час на класа ще проведат дискусия на тема ,,Взаимо уважение "Чрез въпроси ще направим разяснение по темата,както и тяхното тълкувание по темата. Ще направя анкета ,за да проследява тяхното мнение и полза от дискусията
Коментар към отговора
Отговорите са кратки (заданието и въпросите са по-дълги от самите отговори) и общи. Не показват вникване в конкретиката на задачата. Не е отговорено на всички под въпроси.
Първият отговор е общ и не показва осмисляне на съдържанието от обучението. Такъв тип отговор може да бъде даден за която и да е ситуация. Не се пречупва през опита и релевантната ситуация на обучаемия. Представени са твърдения, но липсва аргументация, защо точно тази ценност. Не е отговорено на въпросите "По какъв начин кореспондира с Вашите ценности?" и "По какъв начин ще е полезна на учениците Ви?"
Втория отговор не влиза в достатъчно детайл и конкретика как ще бъде приложен на практика. Има общи насоки какво ще се случи, но липсва описание на дейностите на урока. Не е представен ясен план.
Липсва осмисляне на темата и проложението и.
Макара да не е критерий и изискване отговорите имат технически, печатни и правописни грешки, което показва, че не е отделено достатъчно внимание върху задачата.
Това ниво на изпълнение на задачата НЕ е достатъчно, за да покрие очакванията.
Пример №3 - Успешна задача
Въпроси към задачата
Планирайте и опишете един раздел по избор. Нека включва:
1 основна идея, базирана на учебните програми, учебници и други материали по предмета. Учебното съдържание - Какво е новото знание?
1 учебна цел - Какво е нужно да знаят и могат учениците в края на раздела? Кратко описание (2-3 изречения) на 1 сумативно оценяване, свързано с учебната цел -
Как ще измерим дали учениците са постигнали целта?; Реален контекст - Защо учениците да учат това ново знание?; 4-5 учебни цели - С какви мисловни процеси учениците ще усвоят целите?; Дейности - по 1-2 за всяка учебна цел - Как учениците ще усвоят новото знание?
Може да реферирате към бланката за планиране. Използвайте активни глаголи при формулиране на целите.
Раздел: „Антична литература“
Основна идея
„Античната литература поставя основите на европейската култура, изследвайки важни теми като смелостта, дълга, любовта и конфликта между личния избор и обществените норми, които продължават да резонират и днес.“
Учебно съдържание
Учениците ще се запознаят с основни аспекти на античната култура и литература, включително концепцията за мит, значимите образи на древногръцките богове и герои, класическите произведения на Омир и Софокъл, както и особеностите на античния театър и поезията на Сафо.
Основна учебна цел
Учениците трябва да разберат ключовите теми и значения на античната литература, както и да разпознават влиянието ѝ върху съвременната култура и литература, включително чрез анализ на митовете и текстовете от този период.
Сумативно оценяване
В края на раздела учениците ще имат изпитна задача – „Анализ на тема в античния мит и нейните отражения днес“, в която ще анализират една основна тема, като съдба, любов или смелост, и ще посочат примери от съвременната култура, които илюстрират значимостта на античните теми днес. Това ще измери способността им да свързват античното наследство със съвременния свят и ще покаже разбирането им на ключови текстове и теми от античността.
Реален контекст
Изучаването на античната литература помага на учениците да разберат произхода на много идеи и ценности, които продължават да оформят обществата днес. Културните корени на Европа, както и универсалните теми в тези древни текстове, осигуряват познания, необходими за културна грамотност, критично мислене и личностно развитие.
Учебни цели
Анализиране на характеристиките на античната литература и култура
Дейност: Обсъждане в клас на особеностите на митологията и литературата на античността чрез кратки откъси от ключови произведения (напр. „Илиада“, „Антигона“).
Идентифициране и сравняване на основни герои и мотиви в античните митове
Дейност: Работен лист с митове за Прометей, Едип и Троянския цикъл, където учениците трябва да идентифицират и обсъдят общи теми като съдба, бунт и дълг.
Изследване на тематичното влияние на античната литература върху съвременната култура
Дейност: Учениците съставят кратки презентации или постери, като свързват тема от античната литература с неин аналог в съвременни произведения (напр. филми, книги, изкуство).
Разграничаване на жанровете и формите в античната литература
Дейност: Учениците изследват разликите между епоса на Омир, поезията на Сафо и трагедията на Софокъл, като идентифицират структурни особености и литературни похвати.
Синтез на личен анализ на античните теми и мотиви
Дейност: Написване на кратко есе, в което учениците изразяват своето мнение за конкретен аспект от античната литература (напр. понятието за съдба в „Антигона“ или смелостта в „Илиада“).
Дейности
Дискусия и групова работа: Дискусия върху смисъла на съдбата, избора и отговорността в „Антигона“, „Илиада“ и митовете за Прометей и Едип. Групите обсъждат по какъв начин тези теми присъстват и днес.
Анализ на текстове: Четене на откъси и дискусия по въпроси като: Как Сафо изразява любовта в своята поезия? Как се променя представата за любов и дълг в различните текстове?
Критичен анализ и креативно писане: Учениците създават кратки есета за това как една избрана тема от античната литература резонира с техния живот или с модерната култура.
Планирането на раздела „Антична литература“ с тези елементи цели да изгради у учениците умения за критичен анализ, културно осмисляне и творческо изразяване, като същевременно стимулира тяхното любопитство и връзката между миналото и настоящето.
Коментар към отговора
Отговорено е достатъчно детайлно и задълбочено. Посочени са примери за всеки от въпросите и под задачите от заданието.
Влиза се в конкретика с примери и ясно описани дейности. Вижда се рефлексия и осмисляне на посочения раздел спрямо целите към учениците. Задачата има директна приложимост и практичност в работата на обучаемия.
Нещо, кето може да се подобри е, че не навсякъде поставените цели са достатъчно конкретни и не са използвани консистентно активни глаголи при формулирането на целите.
Това ниво на изпълнение на задачата е достатъчно добро, за да получи сертификат и удостоверение.
Пример №4 - Успешна задача
Въпроси към задачата
Планирайте и опишете един раздел по избор. Нека включва:
1 основна идея, базирана на учебните програми, учебници и други материали по предмета. Учебното съдържание - Какво е новото знание?
1 учебна цел - Какво е нужно да знаят и могат учениците в края на раздела? Кратко описание (2-3 изречения) на 1 сумативно оценяване, свързано с учебната цел -
Как ще измерим дали учениците са постигнали целта?; Реален контекст - Защо учениците да учат това ново знание?; 4-5 учебни цели - С какви мисловни процеси учениците ще усвоят целите?; Дейности - по 1-2 за всяка учебна цел - Как учениците ще усвоят новото знание?
Може да реферирате към бланката за планиране. Използвайте активни глаголи при формулиране на целите.
Български език и литература 5. клас
Основна идея: Личността в литературата и комуникацията
Учебна цел: Учениците обобщават писмено по какъв начин личността се изгражда и представя чрез езика.
Лични местоимения
● Цел на урока: Учениците разпознават и използват лични местоимения.
● Дейност: Упражнения за попълване на изречения с подходящите местоимения.
● Формиращо оценяване: Кратък тест в края на урока.
Коментар към отговора
Отговорите са кратки (заданието и въпросите са по-дълги от самите отговори) и общи. Не показват вникване в конкретиката на задачата. Не е отговорено на всички под въпроси. Няма примери за сумативно оценяване, приложение в реален котнекст, учебни цели, приложимост на плана и т.н.
Такъв тип отговори са типичен пример за отбиване на номера (реферирайте към основните очаквания за да бъде приета задачата).
Това ниво на изпълнение на задачата НЕ е достатъчно, за да покрие очакванията.